onsdag 1 augusti 2012

Sommarpratare (på förekommen anledning)

Jag ÄLSKAR Sommar i P1. De har verkligen lyckats få in signaturmelodin som en del av sommaren, bara en sån sak! Sen är det så klart varierande nivå på sommarpratarna, men jag gillar konceptet, och hittar oftast nåt som är bra i varje prat. Jag lyssnar via SR-appen, där kan man enkelt ladda ner avsnitten och sen lyssna oavsett var man är. Alla är nerladdade, så det är bara att lyssna som återstår. Här kommer en lista på de som jag har hört hittills, utan inbördes ordning. Betygskalan är 1-5, helt godtyckligt:

Soran Ismail  - gillar honom redan innan, särskilt sen han memorerade flera hundra decimaler av pi och hjälpte musikhjälpen tjäna en hacka. Välskrivet prat, om att vara svensk och inte. 4
Klara Zimmergren - åhh, kloka roliga Klara! Så himla bra och ärligt, om barnlängtan och att bli äldre och ändå vilja dansa coolt. 5
Jo Nesbö - visste inte så mycket om honom, mer än att jag sett hans namn på pockettoppen. Kul snubbe, och allt låter ju som bekant extra kul på norska. Om hans liv som mäklare, författare och rockstjärna. 4
David Hellenius - Proffsig på radio precis som i tv. Kul och lättsamt och bra upplagt. 3+
Daniel Sjölin - Åh, jag är just nu lite kär i Daniel Sjölin. Om att vara gubbe redan i unga år. 5
Emma Wiklund - Kul insikter i modevärlden, och hon bjuder på historier om när även hon har spräckt sömmarna i för små kläder etc. 3
Amirzai Sangin - Fd svensk som är IT-minister i Afghanistan. Vissa livsöden är mer intressanta än andra. 4
Anja Pärson - Gillar att hon valt just det här forumet för att komma ut som blivande morsa och hemvändare. Nu hade jag tyvärr redan sett rubrikerna och twitterskriverierna innan jag hörde programmet,  så jag blev inte så överraskad, vilket kanske påverkar betyget. 3+
John Guidetti - Äh jag vet inte, orkade liksom inte ens lyssna klart så det var nog inte så bra. 2-
Karin Falck - Av någon anledning fastnade jag inte riktigt...blev avbruten mitt i programmet men lyssnade aldrig på den sista delen. Minns inte varför och nu när jag tänker på det så vill jag höra klart. Om hur hon programledde ESC med mera. Nog en 4 faktiskt.
Christina Lampe-Önnerud - Vet fortfarande inte riktigt vem hon är, men hon har onekligen hunnit med mycket i livet. Gillade inte riktigt pratet dock, kanske var det lite för opersonligt? 3-


Vad tycker ni, vilka är era favoriter? Resten ska jag lyssna på en annan dag, och återkommer om jag snubblar över några guldkorn.

2 kommentarer:

Karin sa...

Man tackar! Har bara hört ca 3 stycken, bara en liten stund på varje dessutom. Dagens sjuklingsprojekt - ladda ner till MP3-spelaren (tänker lämna smarta telefonen hemma och även ta paus från WF. Det du!)

tojis sa...

Ja oj! Finns ju en massa andra podcasts som ska vara bra också; Filip och Fredrik, Adam Alsing etc. Krya på dig!